عدالت adalet

عدالت adalet

بیوگرافی ابراهیم تاتلیسس

بیوگرافی ابراهیم تاتلیسس

در سال 1952 میلادی برابر با 1331 هجری شمسی در شهر اروفای ترکیه ی ( حران قدیم ) یکی از شهرهای جنوب ترکیه که اکثریت جمعیت آن کرد نژاد می باشند، دیده به جهان گشود. پدرش که نامش جیقرجی احمد بود نژاد عرب داشت و مادرش لیلا کرد بود. ابراهیم تاتلیسس در یک خانواده ی هفت نفری به دنیا آمد و بزرگترین فرزند خانواده بوده است. وقتی که ابراهیم تاتلیسس به دنیا آمد پدرش احمد تاتلی در زندان بود. و ابراهیم تاتلیسس در همان کودکی با نرده های زندان برای اولین بار آشنا شد. کودکی ابراهیم تاتلیسس در شهر اورفا با فلاکت و بدبختی تمام و فقر و نیستی سپری شد. در نوجوانی به خاطر صدای زیبا و سوزناک خود در مراسم ها برای بزرگان ترانه می خواند. ابراهیم تاتلیسس اولین ازدواج خود را با خانم « عدالت دوراک » انجام داد که حاصل این ازدواج سه فرزند، که یک پسر به نام احمد و دو تا دختر بود. تاتلیسس به خاطر صدای زیبایش کم کم در شهر اورفا و دیگر شهرهای اطراف اورفا شناخته شد. ابراهیم تاتلیسس در جوانی به همراه خانواده ی خود به شهر استانبول مهاجرت می کنند و در کنار فامیل هایشان ساکن می شوند. ابراهیم تاتلیسس در همان نوجوانی و جوانی بار سنگین زندگی را بر شانه های خود حس کرد. بعد از آنکه به استانبول مهاجرت می کند در شهر استانبول شروع به کارگری می کند. و به کارهای از جمله کارگری ساختمان، اوستای آهنگری و لبو فروشی روی می آورد. ابراهیم تاتلیسس در شهر استانبول در ساخت ساختمان مدرسه « بهجت کمال چاقلار » کار می کرد و حتی بعداً در فیلم   « سودالم » نیز نقش کارگری ساختمان را در این مکان بازی کرده است

الگوی ابراهیم تاتلیسس « یلماز گونی » ( بازیگر سینمای ) ترکیه بود. و می خواست مثل او شود. جوانی سبزه پوستی که کاگر ساختمان بود و با ناخن هایش راه رسیدن به قله ها را هم در کار و هم در موزیک طی کرد.

ابراهیم تاتلیسس بعد از آنکه از اورفا به استانبول می آید وقتی که در یک ساختمان کارگری می کند سینماگری که اهل شهر آدانا بود با شنیدن صدای آواز تاتلیسس او به شرکت خود در آدانا دعوت می کند، و از تاتلیسس می خواهد که در گازینوی او ترانه بخواند. و بدین ترتیب کم کم راه تاتلیسس برای شهرت باز می شود. ابتدا در آدانا و بعد در آنتب، آنکار و کلیس شروع به خواندگی در گازینوهای این شهرها می کند.

ابراهیم تاتلیسس در شهر کلیس دیپلم مقطع راهنمایی را که به طور آزاد از بیرون می خواند در سال 1976 میلادی از « مدسه کارتال بی » دریافت می کند. 

ابراهیم تاتلیسس بعد از آنکه به استانبول می آید. با شخص به نام « یلماز تاتلیسس » که یک موسیقی دان بود آشنا می شود و به پیشنهاد ایشان کلمه  ی « سس » را به نام خانوادگی خود که تاتلی بود اضافه می کند و  نام خانوادگی تاتلیسس را به جای تاتلی بر خویش اختیار می کند.

در اواخر سال 1977 ابراهیم تاتلیسس به همراه عاریف ساغ و اورهان ینجبی ترانه ( آیاغیندا کوندورا ) رامی سراید و درهای شهرت به رویش تا آخر باز می شود. و راه رسیدن به قله های شهرت را با این ترانه آغاز می کند تا اینکه لقب امپراتور را به دست آورد. این ترانه ابتدا در رادیوهای ترکیه و سپس برای اولین بار در کانال TRT ترکیه پخش می شود. ابراهیم تاتلیسس با ترانه آیاغیندا کوندورا همچون بمب وارد دنیای موسیقی می شود و با این ترانه صدایش را در سال 1977 به گوش همه مردم ترکیه می رساند. بعد از آن با ترانه های چون « صبوحا » « دوم دوم کورشونو » و « بیر موم دور » صاحب مکانی بدون دسترسی در موسیقی ترکیه می شود.

ابراهیم تاتلیسس در سال 1978 با فیلم « آیاغیندا کوندورا جیلان » وارد دنیای سنماگری می شود

ابراهیم تاتلیسس در سال 1979 در بازی فیلم « کارایازما » با خانم پری هان ساواش آشنا می شود و با او ازدواج می کند حاصل این ازدواج دختری به نام « ملک زوبیده » می شود. این ازدواج نیز تا سال 1983 دوام می آورد زیرا در سال 1983 در بازی با فیلم « گوناه » تاتلیسس با خانم دریا تونا آشنا می شود و با او ازدواج می کند که حاصل این ازدواج نیز پسری به نام « ایدو » می شود. شایان ذکر است که هر سه ازدواج تاتلیسس رسمی نبوده بلکه صیغه بوده اند.

در دهه 80 میلادی خاورمیانه و اروپا ابراهیم تاتلیسس را شناخت. از یونان تا عربستان، از آلمان تا افغانستان، در یک گستره وسیع جغرافیایی طرفداران بسیار زیادی پیدا کرد. در حالی  که میلیون ها کاست و پوسترش در خارج از کشور ترکیه فروخته می شد در داخل ترکیه صاحب جوایز بیشماری شد. و شهرت تاتلیسس زبانزد عام و خاص بود و از کوچک تا بزرگ گرفته نام تاتلیسس را بر زبان می آورد و به صدا و ترانه های تاتلیسس گوش می سپرد. به طوری که خانه ای پیدا نمی شد که در آن پوستر یا کاست تاتلیسس پیدا نشود.

در این دهه یعنی دهه 80 میلادی فروش آلبوم های « الله الله » « اینسانلار » و « فسفرلو جورییم » از مرز میلیونها گذشت.

با آنکه ابراهیم تاتلیسس شهرت جهانی یافته بود. هوادارن او از مرز میلونها گذشته بود. ولی در زندگی ابراهیم تاتلیسس صدای شلیک گلوله و به دنبال آن بازداشت شدند توسط پلیس همیشه وجود داشته به طوری که ابراهیم تاتلیسس برای اولین بار در سال 1981 به خاطر حقارت به پلیس در شهر ازمیر بازداشت شد. ولی بعد از بازجوی و تعهدنامه آزاد گردید.

سال های دهه 80 سالهای ابراهیم تاتلیسس شده بود. در دهه 90 میلادی تاتلیسس به کمال مطلق رسیده بود. قلعه ای شده بود که دیگر کسی نمی توانست به آن نزدیک شود.از سبک  ترانه های بومی به سبک متاثر از موسیقی عربی « آرابسک » روی آورده بود. همچنین دهه 90 سالهای شروع فعالیت های تجاری ابراهیم تاتلیسس شده بود. و پولی را که از خواندگی به دست آورده بود، در تجارت سرمایه گذاری کرد

ابراهیم تاتلیسس در سال 1987 وارد تجارت می شود و در این سال شرکت موسیقی تاتلیسس را برپا می کند. سپس پمپ بنزین تاتلیسس، همبرگری تاتلیسس، شرکت اتوبوسرانی تاتلیسس، شرکت توریستی تاتلیسس، رادیو تاتلیسس، کانال تاتلیسس، رستوران و هتل تاتلیسس را ایجاد کرد.

ابراهیم تاتلیسس باز در سال 1390 به خاطر اتهام کوکائین توسط پلیس دستگیری می شود ولی از این دعوا هم برائت می شود.

ابراهیم تاتلیسس در سال 1991 میلادی اولین گام را برای قانونمدار کردن موسیقی ( کپی رایت ) در قرارداد با کمپانی « راکس موزیک » برداشت و سال بعدش 1992 آلبوم « آه کشکم » را به طرفدارانش عرضه کرد. آلبومی که با کارگردانی موسیقیایی گروه دو نفره مصطفی اوزهان و اوغور بایار و موسیقی و ترانه « آه کشکم » از خود ابراهیم تاتلیسس عرضه شد. ترانه های مردمی چون « ایکی گوزوم ایکی چشمه » و « یار دیلینه » را در کنار ترانه های ساخته ی خودش اجرا کرد.

همچنین در این سال یعنی سال 1992 ابراهیم تاتلیسس شروع به برگزاری برنامه معروف شوی خود یعنی « ایبو شو ibo show » کرد که یکی از پر بینده ترین برنامه در تلویزیون گردید و این برنامه ورد زبان ها گردید.

آلبوم سال 1993 ابراهیم تاتلیسس « مگا اشک » نام داشت که به مدیریت مصطفی اوزدن با ترانه سرایانی چون سلامی شاهین، یوسف هایل اوغلو، علی گنجه بای، حسن کایلان و محمد ارسلان به بازار عرضه شد.

ابراهیم تاتلیسس در سال 1994 آلبوم « هایدی سویله » را با مشارکت اساتیدی چون بورهان بایار، عاریف ساغ، اوزکان تورگای و ظفر دالگیچ عرضه کرد. قطعاتی چون « هایدی سویله »، « نان کور کئدی »، « ماراش » و « سازا نییه گلمدین » بسیار مورد توجه مردم قرار گرفت.

در سال 1995 « ابراهیم تاتلیسس کلاسیک لری » به بازار موسیقی ترکیه آمد. ترانه های قدیمی او با تنظیم جدید و به شکل ثبت شده به دست هوادارانش رسید. همچنین تاتلیسس در این سال به علت اینکه در یک عروسی در یک محوطه مسکونی به هوا شلیک کرده بود از سوی پلیس مورد بازجویی قرا می گیرد

ابراهیم تاتلیسس در سال 1996 با آلبوم « بنده ایستریم » رکود جدیدی در فروش آلبوم های موسیقی ثبت کرد. با ترانه « فرات » ماه ها در فهرست بهترین ترانه ها باقی ماند. با ترانه های « الله یم نیده گوناهیم »، « یول ور داغلار » و « یاکاموز » که با اسلوب خاص تاتلیسس اجرا شده بود. در سال های 1996 و 1997 برنده جوایز بی شماری شد.

در سال 1996 ابراهیم تاتلیسس این بار در زادگاه خود در شهر اورفا هنگام گردش در باز این شهر با شخصی به نام احمد توپلان مشاجره می کند و این شخص توسط برادر زاده تاتلیسس کشته می شود و ابراهیم تاتلیسس به خاطر دست داشتن در این دعوا  از سوی پلیس دستگیر می شود ولی از این اتهام نیز تبرئه می شود.

ابراهیم تاتلیسس در سال 1998 آلبوم « آت گیتسین » را روانه بازار می کند. قطعه به قطعه ترانه های آلبوم به زبان مردم ترکیه افتاد. تاتلیسس در این آلبوم ترانه های بزرگان موسیقی پاپ ترکیه، « اودالاردا ایشیک سیزیم » از کایاهان، « ارکک لر » از سزن آکسو، و « آنام » از ییلدیز تیلبه را اجرا می کند. با اجرای ترانه های « بی تانم »، « گونش دوغمویور » و آغلییوروم کاهریمدان » از چنگیز ایمرن یک استعداد موسیقیایی را به ترکیه معرفی می کند.

در سال 1998 میان ابراهیم تاتلیسس و حسن بورا که صاحب یک شرکت موسیقی بود. بر سر کاست اختلاف به وجود می آید و به همین خاطر پسر و برادران تاتلیسس به شرکت حسن بورا حمله می کنند که در این حادثه شخصی به نام عبدالله اوچماق که از زیردستان حسن بورا بود. و رهبران مافیا بود از پا زخمی می شود. عبدالله اوچماق و طرفدارانش برای انتقام گیری ابتدا ویلای تاتلیسس را در آتیلر استانبول به آتش می کشند. سپس به رادیو تاتلیسس حمله می برند. و در مرحله ی بعد به خودروی تاتلیسس شلیک می کنند که تاتلیسس از این حادثه جان سالم به در می برد.

ابراهیم تاتلیسس در سال 1999 2000 آلبوم « سلام اولسون » را به بازار عرضه می کند که در این کاست ترانه های چون « یتیش یا محمد »، « یولون سونو گورونویور » و « بن اولمدن اولدودولر » بیش از همه در قلب مردم جا می کنند.

در سال 2000 میلادی ابراهیم تاتلیسس با خانم دریا تونا بعد از 17 سال جدا می شود و عامل این جدایی نیز خانم آثنا رککاس تاتلیسس می شود، چرا که از این سال به بعد عشق تاتلیسس با خانم آثنا آغاز  می شود.

ابراهیم تاتلیسس در سال 2001 آلبوم « یتمزمی » را به بازار موسیقی ترکیه عرضه می کند.

در سال  2002 باز نام تاتلیسس با پلیسس به میان می آید چرا که دریا تونا خانم سابق تاتلیسس که می خواست در یک گازینو خواندگی کند با شلیک گلوله از پا زخمی می شود. و احتمال دست داشتن تاتلیسس در شلیک گلوله به دریا تونا باعث بازداشت تاتلیسس از سوی پلیس می شود. ولی او چنین اداعای را رد می کند و آزاد می شود.

ابراهیم تاتلیسس در سال 2003 آلبوم « تک تک » را روانه بازار می کند.  همچنین در این سال گروهکی متشکل از عبدالله اوچماق که خصومتی دیرینه از سال 1998 با ابراهیم تاتلیسس  داشت در حین تدارک ترور تاتلیسس دستگیر و روانه زندان می شوند ولی با این حال عبدالله اوچماق تاتلیسس را تهدید می کند که اگر از زندان آزاد شود او را خواهد کشت.

ابراهیم تاتلیسس در سال 2004 آلبوم « آرامام » و سپس در سال 2005 آلبوم « سیزلر ایچین » را روانه ی بازار موسیقی می کند. در این سالهای طرفداران تاتلیسس به او لقب امپراطور را می دهند  و دیگر او یک امپراطوری شده که به این سادگی ها نمی توان او را از اریکه ی قدرت به زیر کشید.

تاتلیسس در سال 2005 راه خود را با خانم آثنا جدا می کند و خانم آیشه گول ییلدیز  وارد دنیای تاتلیسس می شود. و خانم دیدم نیز به عنوان رکاس تاتلیسس در شوهای تاتلیسس به جای آثنا ایفای نقش می کند. گرچه دختران بیشماری در زندگی ابراهیم تاتلیسس وجود داشته اند ولی بیش از همه دختری سبز چشم به نام « هولیا آفشار » که یک خوانده و بازیگر سینما بود در زندگی تاتلیسس بوده است. و ابراهیم تاتلیسس بیشترین ترانه ها را برای هولیا آفشار نوشت و بیشترین فیلم ها و وکلیب ها را نیز با او بازی کرد.

در سال 2006 باز ابراهیم تاتلیسس به اتهام همکاری با یک گروهک تروریستی از سوی پلیس ترکیه بازداشت شد ولی مثل همیشه از این پرونده نیز بدون آنکه مجازات شود برائت شد.

ابراهیم تاتلیسس در سال 2007 آلبوم  « بولامادیم » را به طرفداران خود عرضه می کند. در این آلبوم ترانه های چون « آیازدیر گجلر »، « سن گلمسین بیر تورلو »، « آغری داغین اتینده » بیش از همه مورد توجه علاقه مندان موسیقی قرار می گیرد.

ابراهیم تاتلیسس در سال 2008 آلبوم « ندن » را با ترانه های چون « پوسات »، « نلر گوردوم »، « توسنو » و غیره را به بازار عرضه کرد.

ابراهیم تاتلیسس در سال 2009 آلبوم « یاغمورلا گلن کادین » را برای هواداران خود هدیه نمود. در این آلبوم ترانه های چون « باتان گون کانا بنزییور »، « شممامه » و « یالانمیش » بار دیگر طرفداران و هوادارن و دوستاران  تاتلیسس را به وجد می آورد.

ابراهیم تاتلیسس آلبوم « هانی گلجکدین » را با ترانه های چون « یکیلیریم الریمی بیراکما » و « وای وای زارا » را در سال 2011 به بازار عرضه می کند.

ابراهیم تاتلیسس امروزه نه به خاطر هنرمند بودنش، که به خاطر ایجاد اشتغال برای 2 هزار نفر و همین طور هویت تجاری اش، در بین افراد مشهور ترکیه قرار می گیرد. ابراهیم تاتلیسس  کارگردان، مدیر، سناریست، ترانه سرا، آهنگساز وخواننده، مالک شرکت های زنجیره ای در تغذیه، فیلم، توریسم، هواپیمایی و تولید و پخش، رادیو و تلویزیون، مشغول به فعالیت است.

ابراهیم تاتلیسس حدود چند سالی است که خواهان وارد شدن به عرصه ی سیاست است. و در هر زمانی این مطلب را بر زبان می آورد و قبلاً نیز گفته بود که در انتخابات سال 2011 شرکت خواهد کرد. ولی حزبی را که می خواست از آن وارد مجلس شود مطرح نکرده بود تا اینکه در ماه فوریه 2011 اعلام کرد که از « حزب عدالت » Akp که حزب ریس جمهور کنونی ترکیه یعنی رجب تایپ اردوغان می باشد. ثبت نام خواهد کرد که این موضوع مورد پسند حزب کردها یعنی bdp قرا نگرفت چرا که اگر ابراهیم تاتلیسس از حزب آنها نامزد نشود نصف رأی آنها به صعود حزب عدالت  از دست خواهد رفت. ولی با این حال تاتلیسس در تصمیم خود قاطع بود و قرار بود که از حزب عدالت نامزد انتخاباتی شود.

ابراهیم تاتلیسس باز در سال 2011 شروع به برگزاری برنامه معروف شوی خود یعنی « ایبو شو ibo show » کرد این نوزدهمین سالی است که برنامه ایبو شو توسط تاتلیسس اجرا می شود. برنامه ای که از سال 1992 آغاز شده است.

ابراهیم تاتلیسس در تاریخ 13 مارس 2011 بعد از آنکه برنامه شوی « ایبو شو » را در کانال  « بیاض تیوی » اجرا کرده بود وقتی که می خواست به خانه ی خویش برود هدف گلوله های کلاشینکف قرار گرفت. طوری که یکی از گلوله ها به مغز تاتلیسس اصابت کرده بود همچنین در این حادثه دستیار تاتلیسس یعنی خانم بوکت چاکیجی نیز زخمی شده بود. حادثه ای که دنیا را به شک انداخت و طرفداران تاتلیسس را در اندوه فرو برد. در آن حادثه بلافاصله با هوشیاری راننده شخصی ابراهیم تاتلیسس، تاتلیسس به بیمارستان منتقل می شود. و بهترین دکترای ترکیه نصف شب راهی بیمارستان می شوند. تا تاتلیسس را از مرگ حتمی نجات دهند. تا طرفداران او از یک امپراطور موسیقی محروم نشوند. هر چند کاری سخت بود ولی این کار عملی شد و تاتلیسس بعد  از اینکه 15 روز در کوما  ماند. بار دیگر تولد شد و خطر مرگ را سپری کرد. و در این بین از رئیس جمهور گرفته تا نخست وزیر ترکیه اعلام کردند که تمام امکانات را در اختیار دکترها قرار می دهند. تا ابراهیم تاتلیسس به زندگی برگردد. و از لحاظ مادی و معنوی در کنار ابراهیم تاتلیسس بودند. و اما کسانی که قسط ترور ابراهیم تاتلیسس را داشتند نیز توسط پلیسس ترکیه دستگیر شدند و همانطور که پیش بینی می شد.  گروهک تروریستی « پکاکا Pkk » در این ترور دست داشت و به همراه عبدالله اوچماق که خصومت دیرینه با تاتلیسس داشت و از زندان آزاد شده بود دست به این کار وحشیانه زده اند. و علت آن نیز نامزد شدن ابراهیم تاتلیسس از حزب عدالت بود و درست شب آن روز که صبح می خواست ثبت نام کند. هدف گلوله قرار گرفت. ابراهیم تاتلیسس بعد از اینکه از کوما بیرون آمد برای درمان طرف چپ خود که فلج شده بود به کشور آلمان رفت و در آنجا مورد درمان قرار
https://get.cryptobrowser.site/2738817

نویسنده: atila ׀ تاریخ: سه شنبه 17 خرداد 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

درباره وبلاگ

Welcome to the blog of justice


لینک دوستان

لینکهای روزانه

جستجوی مطالب

طراح قالب

CopyRight| 2009 , adalet.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By: NazTarin.COM